domingo, 16 de marzo de 2014

BIOGRAFIAS DE MUJERES MATEMÁTICAS: GRACE CHISHOLM YOUNG Y ÉMILIE DU CHÂTELET





Grace va nàixer al 1868.
Es va criar en una família de classe alta, és a dir en una família rica. La seua mare era pianista, per això va estudiar música i també matemàtiques. Als 17 anys va aprovar l’ exàmen d’accés a l’ universitat de Cambridge, i va optar pel món de la matemàtica.
A l’any 1892 es traslladà a Alemanya per continuar el seus estudis, i va fer el seu tesis amb l’ajuda del matemàtic alemà Fèlix Klein. Quan regressà a Anglaterra el seu antic mestre de matemàtiques li proposà la col·laboració d’un llibre d’Astronomia.
Grace es va casar amb Wiliam Young, el seu mestre, va tindre sis fills, i va dedicar la seua vida principalment a viatjar, als seus fills i a un llibre de biologia explicant el procés de la divisió cel·lular.
Ella era companyera i esposa del sr. Young, li ajudava a fer els seus llibres, encara que quan el publicaven a soles rebia el nom d’ell. El seu primer llibre va ser “el primer libro de Geometría”. Fins ara s’usen aquestes teories didàctiques,
Mentre el seu marit estava viatjant, ella va fer una sèrie de textos sobre el fundament del càlcul integral. A banda de les matemàtiques, Grace, sabia sis idiomes i va ensenyar als seus fills de física, medicina i química.

Sheila García Vendrell-1ºA



EL DIA DE LA DONA

El dia internacional de les dones o dia de la dona treballadora es celebra el 8 de març de cada any i està reconegut per l'Organització de les Nacions Unides (ONU). És un dia aprofitat tradicionalment per reivindicar el feminisme.
Amb la revolució industrial del segle XIX, bona part de la població femenina de la classe obrera es va anar incorporant al treball assalariat. Les dones assalariades van provocar l'aparició de moviments de dones per reivindicar millores salarials, molts sous estaven per sota del nivell del salari dels homes, reducció de la jornada laboral, limitació de l'edat de treball de elles, etc.
Gràcies a aquestes lluites i enfrontaments les dones també vam poder començar a votar, fins a presentar-nos a les eleccions. Desde una cosa tan senzilla com portar faldes i no poder portar pantalons, fins a la revolució de les dones contra el masclisme.


LES DONES MATEMÀTIQUES
Les dones han tingut moltes dificultats per ficar-se al món de la ciència, i sobretot de les matemàtiques. Per la seua discriminació les semblà dificilíssim, però encara així van aportar idees i refleccions que tenien  sentit.
Elles lluitaren per aconseguir el que volien, fins aconseguir veques en diferents universitas on van acceptar els seus bons conociments.
Algunes d’elles van ser:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRR0YZmkr7986fF63ERzqOz_pD2YyOAvNKI1UAwFkdpCtTkR7wrjYeyY6nV
·SOPHIE GERMAIN(1776-1831)
· MARY SOMERVILLE (1780-1872)
·GRACE CHISHOLM YOUNG(1868-1944)

Sheila García-1erA



ÉMILIE DU CHÂTELET
Gabrielle Emilie Li Tonnelier de Breteuil va nàixer a París,  el 17 de desembre de 1706, en una família aristocràtica.
 Des de la infància es va fer notar per la seva intel·ligència i el seu interès per l'estudi , qualitats que van contribuir a que rebés una educació llavors poc habitual per a una xica.
 Des dels sis o set anys, va ser instruïda per tutors en la residència familiar , va estudiar llatí i grec seguint l'exemple de la seua compatriota Madame Dacier , que a principis del segle havia traduït al francès als poetes grecs. Va aprendre més matemàtiques , metafísica i anglès , coneixements que li serien de gran utilitat al llarg de la seva vida intel·lectual.
En els cafès de París , nascuts en els anys trenta del segle com a llocs de trobada de poetes , filòsofs , científics- alguns d'ells , amics seus- no estava permesa l'entrada de les dones. No obstant , això no va ser un obstacle per Emilie , que no va tenir inconvenient  per a disfressar-se d' home , desafiant les normes i sense por al ridícul , per així participar en els debats sobre filosofia , ciència , poesia i política que hi tenien lloc .
Emilie du Chatelet posseïa un caràcter enèrgic , era autodidacta i estava disposada a assumir riscos . Decidida a superar la seva escassa formació , va buscar tutors privats per ampliar els seus coneixements , sobretot en matemàtiques i en física .
 És més rigorosa en el seu raonament i en els seus comentaris crítics , efectuats sense irritació ni desqualificació . La seva obra escrita és àmplia pel que fa al contingut- metafísica , matemàtiques , llengua , religió - i prolífica , tenint en compte el limitat període de la seva producció , iniciat el 1735 i conclòs amb la seva prematura mort , el 1749 .

          

                                                                                  AINHOA GARCIA VENDRELL 1ºA
 



El Dia Internacional de la Dona ( 8 de març) és una data que celebren els grups femenins a tot el món . Aquesta data es commemora també en les Nacions Unides i és festa nacional en molts països . Quan les dones de tots els continents , sovint separades per fronteres nacionals i diferències ètniques , lingüístiques , culturals , econòmiques i polítiques , s'uneixen per celebrar el seu dia , poden contemplar una tradició de no menys de noranta anys de lluita en pro de la igualtat , la justícia , la pau i el desenvolupament .
El Dia Internacional de la Dona es refereix a les dones corrents com artífexs de l’ història i enfonsa les seves arrels en la lluita plurisecular de la dona per participar en la societat en peu d'igualtat amb l'home . A l'antiga Grècia , Lisístrata va començar una vaga sexual contra els homes per posar fi a la guerra , en la Revolució Francesa , les parisenques que demanaven " llibertat , igualtat i fraternitat " van marxar cap a Versalles per exigir el sufragi femení .
La idea d'un dia internacional de la dona va sorgir al final del segle XIX , que va ser, en el món industrialitzat , un període d'expansió i turbulència , creixement fulgurant de la població i ideologies radicals .

LES DONES MATEMÀTIQUES
Les dones també han tingut al llarg de la història moltes i serioses dificultats per introduir-se al món de la ciència i en concret en el de les matemàtiques. Aquí recollim alguns exemples on volem reflectir el seu esforç i les seves aportacions.

Elles van lluitar pels seus ideals, fins assolir els seus objectius i propòsits, obtenint finalment places per a diferents universitats, en les quals van fer grans descobriments, molts d'ells molt importants, algunes d’elles eren:

Hipatia de Alejandria va a la invenció d'aparells com el aeròmetre i va construir l'astrolabi.
Émilie du Châtelet va traduir els principis de la matemàtica de Newton.
  María Gaetana Agnesi es va dedicar en profunditat a l'estudi de l'àlgebra i la geometria.
Carolina Herlschel va poder dedicar-se plenament a l'astronomia i es va convertir en una celebritat científica.

                                                                                         
                                                                                                      AINHOA GARCIA VENDRELL 1ª
 
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario